recensioner av zombiefilm på svenska - zombie movie reviews in Swedish

Nightmare Concert (1990)

Lucio Fulci (regi, manus), m fl

• upphovsmannen Lucio Fulci spelar sig själv i huvudrollen
  • det finns flera olika utgåvor av filmen med olika längd (den här recensionen utgår ifrån en drygt två timmar lång version)
Dr Lucio Fulci har börjat tappa greppet om verkligheten och lider av både mardrömmar och vaneföreställningar. Gränsen mellan vad som är verkligt och vad som endast är en del av hans arbete som regissör av blodiga skräckfilmer börjar lösas upp, vilket även går ut över arbetet med den senaste filmen. Fast när han söker upp en psykolog och låter sig hypnotiseras förvärras situationen ytterligare. En rad bestialiska mord inträffar nämligen i trakten och dr Fulci börjar misstänka att han i själva verket ovetande skulle kunna ligga bakom mordvågen.

Detta är ett ironiskt självporträtt av en av de namnkunnigaste gorefilms-regissörerna. Lucio Fulci driver både med sig själv och sina filmer på väldigt överdrivna manér, samt blandar fantasi och verklighet på mer än ett plan. Det rör sig dock inte om någon dokumentär film utan om en skräckthriller - eller en gore-parodi om man så vill. Det är med andra ord ingen zombiefilm över huvudtaget men filmklippen som får illustrera Fulcis inre liv består inte sällan av scener med just levande döda.

Resultatet är hur som helst ganska underhållande, även om man antagligen måste vara förtrogen med både Fulcis verk och med genren som sådan för att kunna uppskatta filmen. Fulci själv är också väldigt bra i huvudrollen, men i övrigt är många scener ganska mediokra med betoning på stora mängder blod, våld, sex och nakenhet. Även gore-effekterna känns (ännu mera) överdrivna och gränsar ofta till rent splatter. Man frågar sig också om den engelskspråkiga dubbningen i själva verket är ironiskt menad, eftersom synkroniseringen haltar betänkligt. Tyvärr känns även själva handlingen överflödig på något vis, utan filmen får antagligen ses som en syndares bekännelse - eller kanske en grånande mästares testamente.

En italiensk metafilm som ironiserar kring gore-filmer av och med mästaren Lucio Fulci själv. Ingen zombiefilm dock men däremot ett måste för alla Fulci-älskare!