recensioner av zombiefilm på svenska - zombie movie reviews in Swedish

Hard Rock Zombies (1985)

Krishna Shah (regi, manus, produktion), m fl

• filmen var ursprungligen enbart tänkt att förekomma som en påhittad film i filmen American Drive-In (1985) av samme filmmakare, men utökades sedermera till en egen fullängds-produktion
En grupp hårfagra och skateboard-åkande hårdrockare är på turné ute på vischan och hamnar i fel håla någonstans i Kalifornien. Deras värdar råkar vara Adolf Hitlers och Eva Brauns degenererade och mordiska avkomma. Detta i kombination med att hårdrockarna själva fuskar inom svartkonsterna leder oundvikligen till ett fullt utbrott av levande döda.

Upphovsmännen bakom denna amerikanska lågbudget-film lyckas verkligen med det som de föresatt sig att göra, nämligen en pastisch på galna och bisarra B-filmer. Detta är så urflippat som det över huvudtaget går att bli, och syftet med filmen är också att fungera som ett skämt i en annan film (som parodierar det amerikanska drive in-fenomenet). Filmen känns som en förvuxen musikvideo och förutom en hel del nakenhet förekommer missfoster, dvärgar, varulvar, lustmördare, nazister, och inte minst en blindgalen Hitler i egen hög person! Dessutom finns en sidohandling som kretsar kring hur huvudrollen förälskar sig i ett minderårigt oskuld... Filmen kan alltså inte tas på något som helst allvar, varför en recension egentligen också är överflödig. De levande döda förtjänar inte heller någon närmare analys, utan det räcker med att konstatera att de är av ett tämligen traditionellt slag, om än betydligt fånigare.

Vad gäller produktionen så är det mesta tänkt att vara precis så dåligt som det också är, även om filmmakarnas skicklighet ändå lyser igenom emellanåt. Det är också svårt att veta vilka misstag som är genuina och när man enbart driver med publiken. Däremot går det inte att förneka att filmen trots allt är ganska underhållande, även om den knappast blir sevärd för den sakens skull.

En bisarr, politiskt inkorrekt och skrattretande dålig B-film med zombieinslag. Rekommenderas enbart till den som gillar riktigt dåliga filmer – i så fall är detta en odödlig klassiker!