recensioner av zombiefilm på svenska - zombie movie reviews in Swedish

TEMA Zombi, del 1

Samtidigt som George A Romero och den italienske filmaren Dario Argento arbetade med den andra delen i survival horror-eposet The Dead, planerade italienska filmproducenter med Fabrizio De Angelis i spetsen en äventyrsfilm med tydliga associationer till den första delen i serien, Night of the Living Dead (1978). Det rörde sig dock inte om någon uppföljare och arbetsnamnet var kort och gott Zombi. När Argento däremot utannonserade sin egen version av Romeros uppföljare Dawn of the Dead (1978), under exakt samma titel, var italienarna inte dummare än att de lanserade sin egen film som Zombi 2.

Som regissör anlitades Lucio Fulci som aldrig regisserat en renodlad skräckfilm tidigare, men som var i desperat behov av pengarna. Det som kanske bäst kvalificerade honom till jobbet var annars hans erfarenhet av specialeffekter samt hans fascination för gore. Zombi 2 (recenseras under den brittiska titeln Zombie Flesh-Eaters) utkom året efter Romeros och Argentos film och båda två var otroligt framgångsrika, såväl i Italien som i omvärlden. Filmen grundlade Fulcis nya karriär som skräckfilms-maestro och räknas också till hans bästa verk någonsin.

Zombi 2 gav omedelbart upphov till en mängd plagiat från betydligt mindre talangfulla italienska filmmakare, varför zombiefilms-trenden var ett faktum under i stort sett hela 1980-talet. Precis som sina båda förlagor rör det sig också om tämligen våldsamma och blodiga historier. Filmerna som plagierar specifikt Fulci utspelar sig också i regel i tropiska miljöer, och innehåller mer eller mindre omotiverad nakenhet. Filmerna är också i hög grad riktade till en internationell publik, varför såväl amerikanska som europeiska skådespelade är dubbade, ofta med katastrofalt resultat. Andra gemensamma nämnare är att filmerna är inspelade på några få veckor på en obefintlig budget, något som alltså skiljer dem från originalen.

Trots att Zombi 2 hämtat stoff från The Dead-serien så vore det fel att anklaga Fulci för att enbart plagiera tidigare verk i genren, vilket är mer än vad man kan säga om inte minst hans italienska kolleger. Fulci utforskar istället nya aspekter av temat levande döda, och får antagligen också anses som den mest inflytelserika zombiefilms-makaren, efter George A Romero förstås. De levande döda har också genomgående en övernaturlig förklaring, istället för en pseudovetenskaplig som annars är vanligt inom genren.

Lucio Fulci och Fabrizio De Angelis gjorde hur som helst ytterligare tre filmer som kretsade kring levande döda under de följade två åren, även om dessa till skillnad från genombrottsfilmen alltså inte är några survival horror-filmer. Den första av dessa var Paura nella città dei morti viventi (recenseras under titeln City of the Living Dead) från 1980. Filmen uppges ibland vara baserad på Howard P Lovecrafts författarskap, men Fulci har i själva verket endast lånat själva skådeplatsen från den berömda skräckförfattarens verk.

Den italienske skräckgurun skulle dock återkomma till survival horror-konceptet en sista gång i och med den kultförklarade skräckfilmen E tu vivrai nel terrore – L'aldilà (recenseras under titeln The Beyond) från 1981. Filmen innehöll visserligen levande döda men filmens tyske distributör insisterade på att Fulci även skulle införa mer konkreta survival horror-element. Därmed har en av slutscenerna tydliga drag av Zombi 2, även om detta inslag alltså är ganska irrelevant för filmens handling i övrigt. Filmen var ursprungligen också tänkt som den första delen i en trilogi med arbetsnamnet The Seven Gates of Hell, men uppföljarna blev dessvärre aldrig till.

När Fulci sedan skulle göra comeback i zombiefilmsgenren i slutet av 1980-talet med den officiella uppföljaren till Zombi 2, fick han dessvärre avsluta arbetet i förtid av hälsoskäl. Faktum är att Zombi 3 inte heller ursprungligen skulle bli någon survival horror-historia, men slutade alltså ändå som en trött och förvirrande upprepning av tidigare filmer på detta tema. Lucio Fulci har hur som helst avsagt sig allt samröre med produktionen samt med slutprodukten som sådan.

Inga kommentarer: